Voorbeeldprojecten

De Handenstichting is een jonge stichting en vindt meerdere manieren om onderzoek naar hand- en armprothesen en –orthesen te faciliteren. Naast onze eigen projecten, bieden we ook een platform voor andere projecten.

FA3D Hand

FA3D-Hand-photoDe Functionele en Antropometrische 3D-geprinte handprothese (FA3D Hand) is een nieuwe 3D-printbare handprothese. Het is het resultaat van het werk van Jelle ten Kate, die de prothese heeft ontwikkeld tijdens zijn Master thesis op de Technische Universiteit Delft.

Een simpele, lichaamsbekrachtigde handprothese
De FA3D Hand is ontworpen om als lichaamsbekrachtigde prothese te worden gebruikt, die aangestuurd wordt met behulp van een schouderharnas. De handprothese kan gemaakt worden met basis (FDM) 3D-printers en standaard moeren en bouten. De totale materiaalkosten voor de FA3D Hand zijn ruwweg €30.

Print het zelf!
De Handenstichting wil dit project graag verspreiden door de benodigde bestanden aan te bieden, zodat iedereen met toegang tot een 3D-printer zelf een FA3D Hand kan maken.

Klik hier om naar de Thingiverse pagina te gaan voor de FA3D Hand. Hier zijn .STL-bestanden te vinden die direct kunnen worden geprint.
Klik hier om de SolidWorks bestanden voor de FA3D Hand te downloaden.
Klik hier om de scriptie van Jelle ten Kate te bekijken.

Handenstichting support
De FA3D Hand is een uitstekend voorbeeld waar 3D-printtechnologie kan helpen om snelle, goedkope en geïndividualiseerde hulpmiddelen te maken. De Handenstichting ziet de grote voordelen van het 3D-printen, maar tegelijkertijd zien we dat er nog meer onderzoek gedaan moet worden. Heeft u belangstelling in dit project? U kunt ons hier helpen.

DIPO Power

UPDATE: Het is ze gelukt! DIPO Power heeft de 'Arm prosthesis race' gewonnen op de Cybathlon in Zurich! Bob Radocy van TRS prosthetics overwon met zijn lichaamsbekrachtigde prothese alle obstakels, en deed dat ook nog eens het snelste van allemaal. Namens iedereen van de Handenstichting: gefeliciteerd!

dipo-power-team-photo

DIPO Power representeerde de Technische Universiteit Delft tijdens de Cybathlon 2016 in Zurich. Ze deden mee in de ‘Powered Arm Prosthetics Race’ met een prothese dat voor 100% werd gedreven door lichaamskracht.

De Cybathlon
De Cybathlon in 2016 was de eerste internationale competitie waar mensen met een lichamelijke beperking tegen elkaar konden strijden met de nieuwste technologieën. Tijdens de ‘Powered Arm Prosthetics Race’ moest een prothesegebruiker (of ‘piloot’) zich met volle inzet door een obstakelbaan maneuvreren. Deze baan bestond uit verschillende taken die gerelateerd zijn aan diverse dagelijkse activiteiten.

DIPO Power team
DIPO Power bestond uit drie Master studenten van de Technische Universiteit Delft. Het unieke van het DIPO Power team was dat zij kozen voor een lichaamsbekrachtigde handprothese. Dit maakt een snelle en nauwkeurige aansturing van de prothese mogelijk. Met versterking van hun piloot, Bob Radocy van TRS Prosthetics, was DIPO Power vastbesloten om hun prothese te optimaliseren en tentoon te stellen.

Handenstichting support
Competities zoals de Cybathlon bieden een uitstekende kans om de allernieuwste technologieën te laten zien op het gebied van hulpmiddelen voor mensen met een lichamelijke beperking. Daarnaast daagt het onderzoekers en ontwikkelaars uit om te laten te zien wat ze in huis hebben en moedigt het aan om samen te werken met prothesegebruikers. De Handenstichting ondersteunde daarom graag dit project en bood DIPO Power een financieringsplatform om hun doel te helpen bereiken.

Plannen

De Handenstichting streeft ernaar om oplossingen te zoeken die direct resultaat opleveren voor de eindgebruiker van een prothese of orthese. Hieronder zijn enkele projecten beschreven waarvan wij overtuigd zijn dat ze direct overeenkomen met deze doelstelling. Deze projecten willen wij daarom ook graag in de toekomst in praktijk brengen.

3D-printen van prothesen
Wereldwijd zijn er vele initiatieven voor het 3D-printen van nieuwe prothesen. Deze nieuwe technologie bied de mogelijkheid om de vorm en de kleur van een handprothese individueel aan te passen. Inmiddels zijn er op internet vele verschillende ontwerpen te vinden. Het is echter niet duidelijk welke ontwerpen goed zijn en welke niet. Het eerste gebruik is vaak positief, maar helaas gaan veel 3D-geprinte prothesen al snel kapot en moeten onderdelen steeds opnieuw geprint worden. Wij willen graag laten onderzoeken welke 3D-geprinte prothesen goede voordelen bieden voor de gebruiker, en in welke situaties 3D-geprinte prothesen een goede aanvulling kunnen bieden op de bestaande prothesen.

Beschikbare krachten met lichaamsbekrachtigde prothesen
Lichaamsbekrachtigde prothesen bieden het voordeel dat de uitgeoefende krachten direct te voelen zijn in het schouderharnas. Er is echter weinig bekend over wat voor krachten er geleverd kunnen worden door de gebruiker van de prothese. Wat is bijvoorbeeld de limiet, wat is comfortabel en welke bewegingen zijn ideaal? De Handenstichting vindt hier graag antwoorden op, omdat de aansturing van de prothese hierdoor enorm kan verbeteren. Daarnaast biedt het ook richtlijnen voor de vele componenten die de krachtoverbrenging beïnvloeden. Omdat deze factoren directe gevolgen hebben voor hoe de eindgebruiker de prothese ervaart, zijn wij ervan overtuigd dat het doen van onderzoek naar deze vraagstukken cruciaal is en willen wij graag de benodigde middelen leveren om dit mogelijk te maken.

Metingen van grijpkrachten
Eén van de hoofdfuncties van een handprothese of –orthese is het kunnen grijpen van objecten. Wat voor grijpkrachten er precies nodig zijn is lastig om te bepalen, waardoor veel producten worden ontworpen voor te hoge krachten en dus meer energie verbruiken dan nodig is. Hier willen wij graag verandering in brengen, zodat het gebruik van de prothese of orthese meer overeenkomt met de natuurlijke functie van de hand. De benodigde grijpkracht wordt bepaald door vele factoren, waaronder door de combinatie van materialen tussen de prothese/orthese en het op te pakken object. Bijvoorbeeld, the cosmetische handschoen van een prothese of het vrij laten van de palm van de hand met een orthese kan een enorm verschil uitmaken. Om een goed beeld te kunnen krijgen van de benodigde grijpkrachten moeten er dus vele combinaties van materialen en omgevingsfactoren getest worden. De Handenstichting zou hier aan bij willen dragen door de benodigde middelen te leveren.