Over de stichting

Alle activiteiten van de Handenstichting worden uitgevoerd door vrijwilligers, met als primaire missie het financieren van toegepast wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling van hand- en armprothesen en orthesen.

Motivatie

Voor veel aandoeningen is een fonds, maar een fonds voor hand- en armaandoeningen bestond tot voor kort nog niet. En dat is vreemd. Berichten in de media geven vaak de indruk dat alle problemen op het gebied van prosthesen al zijn opgelost. Het tegendeel is echter het geval.

Prothesen
Alleen al in Nederland zijn er zo’n 4000 mensen die een hand of een deel van hun arm moeten missen. Dit kan het gevolg zijn van een amputatie of van een aanlegstoornis. De beschikbare hand- en armprothesen hebben maar een beperkte functionaliteit. Daarnaast geeft het gebruik van een prosthese dikwijls problemen, bijvoorbeeld doordat de prothese te zwaar is, of omdat hij regelmatig kapot gaat. Als gevolg hiervan draagt ruim de helft van de mensen met een reductiedefect aan de arm liever geen prothese (Biddiss, 2007). Dit leidt vervolgens dikwijls tot overbelasting van de gezonde arm.

Orthesen
Wie wel een arm heeft maar deze niet kan gebruiken, kan gebruik maken van een orthese. Een orthese ondersteunt de beweging of de positionering van de arm. Bijvoorbeeld in geval van een verlamming als gevolg van een brachiaal plexus letsel van de armzenuw of een spierzwakte. Helaas bieden de meeste orthesen slechts passieve ondersteuning. Een orthese biedt dus wel ondersteuning voor een verlamde hand, maar hersteld niet de grijpfunctie van de hand.

Onderzoek
Veel onderzoek dat momenteel wordt uitgevoerd leidt echter niet tot verbeteringen voor de eindgebruiker van een prothese of orthese. De meeste prototypen komen nooit buiten de muren van de universiteit of onderzoeksinstelling. De Handenstichting signaleert verder dat veel effectieve oplossingen momenteel niet verder ontwikkeld worden, omdat hier geen geld voor is, en wil hier verandering in brengen.

De Handenstichting zou graag zien dat er betere arm- en handprothesen en –orthesen beschikbaar komen. Ze moeten gemakkelijk te bedienen zijn, lichtgewicht zijn en mogen zelden kapot gaan. Daarom ondersteunt de Handenstichting onderzoek naar de ontwikkeling van dergelijke prothesen en orthesen die voldoen aan de eisen van de gebruiker.

Werkwijze

De Handenstichting heeft als primaire missie het werven van fondsen voor wetenschappelijk onderzoek naar prothesen en orthesen voor handen en armen.

Alle activiteiten worden door vrijwilligers uitgevoerd. Hierdoor kunnen we alle donaties die we ontvangen rechtstreeks inzetten voor onderzoek. Verder richt de Handenstichting zich primair op toegepast en onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek dat op korte termijn (binnen 2-5 jaar) resultaat oplevert voor de gebruiker.

Onze basis werkwijze kan het beste vertaald worden in wat wij denken wat de centrale onderzoeksvraag moet zijn:

“Wat levert het onderzoek voor de gebruiker op”

Per juni 2015 bestaat het bestuur van de Handenstichting uit:

Voorzitter: Dr.ir. G. Smit
Secretaris: Dr.ir. D.H. Plettenburg
Penningmeester: Ir. R.A. Bos

ANBI

De Handenstichting is door de Belastingdienst erkend als ‘Algemeen Nut Beogende Instelling’ (ANBI). Hierdoor zijn giften aftrekbaar bij uw belastingaangifte. Onderstaand de gegevens en achtergrondinformatie met betrekking tot onze ANBI-status.

Naam: Handenstichting
RSIN-nummer: 8513 71 735